علت استفراغ گربه :
بعید است حداقل یک صاحب گربه وجود داشته باشد که چنین چیزی را در گربه مشاهده نکرده باشد.این اتفاق زمانی پیش می‌آید که تغییرات بدی در بدن گربه رخ داده باشد، و این یکی از اولین علائم یک بیماری جدی است.
بنابراین، بهتر است دریابید که دلیلی برای معالجه حیوان خانگی وجود دارد یا خیر.دلیل واحدی برای استفراغ در گربه ها وجود ندارد، ممکن است پرخوری و یا وجود انگل در بدن باعث این اتفاق باشد.

استفراغ می‌تواند در هنگام فحلی، و در یک گربه شیرده، و در یک بچه گربه کوچک رخ دهد. علل آن می‌تواند شامل بیماری گربه، گرسنگی، مسمومیت و بارداری است. بیشترین توجه باید به استفراغ مکرر شود.

در اینجا لیستی از بیماری‌هایی وجود دارد که علت استفراغ گربه را بیان می‌کند:

نارسایی مزمن کلیه :

غالباً با نارسایی کلیوی در صبح، محتویات دور ریخته شده، از بزاق خالی تشکیل می‌شوند.برای مراجعه به پزشک بهتر است در مورد قوام استفراغ، رنگ آن‌ها، زمان شروع، تعداد دفعات، محتوای آخرین وعده‌های غذایی، رفتار حیوان خانگی بعد از استفراغ مجدد، اطلاعاتی تهیه کنید.

استفراغ شفاف گربه :

یک گربه بالغ و یک بچه گربه کوچک می‌توانند استفراغ شفاف داشته باشند. مقدار کمی از مخاط از مری ممکن است وجود داشته باشد.علل پدیده عبارتند از: انگل، سوء هاضمه، موهای بلع، تحریک دیواره های مری.
اما همه چیز خیلی ساده نیست: غده تیروئید ، کلیه و تومورهای سرطانی می‌توانند علت چنین مشکلی باشند. در این حالت ، باید به فراوانی پدیده و علائم دیگر توجه داشت.

استفراغ گربه دارای خون است :

هنگامی که صاحب گربه متوجه خون در استفراغ گربه شود . اگر استفراغ هنوز قهوه ای است، پس احتمال خونریزی معده وجود دارد.
بدن خارجی، تومور ،روند زخم ،بیماری کبد ،یک دوره حاد گاستریت و برخی بیماری‌های دیگر می‌تواند باعث آن شود.
چرا قهوه ای؟ زیرا استفراغ نه تنها خون بلکه آب معده نیز به حساب می‌آید.
استفراغ خونین اسکارل یا توده ای از رنگ صورتی برجسته نشانگر خونریزی در مری یا دهان است. در اینجا ، جدا از بردن گربه به کلینیک ، هیچ کاری نمی توان انجام داد.

استفراغ سیاه گربه :

استفراغ سیاه در یک گربه همچنین می تواند صاحبان را بترساند. معمولاً چنین حمله‌ای با علائمی مثل سرگیجه، تب، خواب آلودگی، ضعف، درد، اسهال و علائم کم آبی بدن ظاهر می‌شود. در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

استفراغ مو گربه :

بعضی اوقات گربه به طور خودجوش گلوله پشم را به بزاق خود آغشته می‌کند. این یک روند طبیعی برای پاک کردن بدن یک گربه از مویی است که وارد معده شده است. موها هضم نمی‌شوند، اما به توده‌هایی تبدیل می‌شوند که نمی‌توانند وارد روده شوند، در نتیجه، مرکز ویژه مغز کار خود را آغاز می کند و به بدن سیگنال می دهد تا روند استفراغ را شروع کند. در غیر این صورت، به اصطلاح( pilobesoar) یک توپ از موها، می‌تواند دستگاه گوارش را مسدود کند.

گرسنگی یا پرخوری همچنین می‌تواند باعث بیرون ریزی محتویات معده شود. اگر حیوان خانگی گرسنه باشد و ۱ الی ۲ بار در روز غذا را در حجم زیاد یا حتی کمتر بخورد، احتمال دارد که گربه استفراغ دوره ای را تجربه کند. مقدار کمی از استفراغ حاوی کف و مخاط معده خواهد بود. نیاز به استفراغ در معده خالی، بلافاصله پس از غذا خوردن متوقف می‌شود .

دلیل دوم ، طرف مقابل وعده غذایی یعنی پرخوری است. معده پر روی دیافراگم فشار می‌اورد و بدن با فعال کردن رفلکس استفراغ، به دنبال کاهش این وضعیت است. بخش عمده ای از این مواد غذایی حاوی مواد غذایی غیر قابل هضم است.

درمان در حالت اول ، حیوان خانگی رژیم را دوباره تجربه می‌کند و باعث می‌شود فاصله بین وعده‌های غذایی کوتاهتر و وعده های غذایی کوچکتر شود. هنگام پرخوری، فرکانس تغذیه نیز کمی کاهش می‌یابد .

علائم مسمومیت گربه :

علل رفلکس لثه در فرآیند تکامل شکل گرفته و به عنوان نوعی محافظت از بدن محسوب می‌شود. در صورت مسمومیت، چنین محافظتی بسیار حیاتی می‌شود، در غیر این صورت همه سموم خیلی سریع وارد جریان خون در تمام اندام‌ها می‌شوند.
علاوه بر استفراغ، در طول مسمومیت، گربه قولنج روده‌ای قوی و اسهال را نشان می‌دهد . روده‌ها نیز در روند پاکسازی نقش دارند. درمان مجدد مکرر و اسهال همزمان می‌تواند خیلی سریع منجر به کم آبی بدن شود. این بدان معنی است که گربه در اسرع وقت به کمک نیاز دارد.

استفراغ بارداری در گربه‌های باردار نیز یک اتفاق شایع است. دلایل کاملاً آزمایشی برای این امر وجود دارد:رحم در حال رشد و فرزندان در داخل شکم شروع به فشردن اندام‌های داخلی می‌کند و تغییر پس زمینه هورمونی باعث می‌شود که احساس شود، همه این‌ها بر وضعیت مادر تأثیر می‌گذارد.  گاهی اوقات مسمومیت در زنان باردار بروز می‌کند.
در این حالت،مقدار مشخصی از کف مایل به زرد یا سفید است. یک بچه گربه قبل از زایمان می‌تواند استفراغ کند. اما بی ارزش است که چنین پدیده‌ای ناخوشایند را فقط به بارداری نسبت دهیم، عفونت‌ها می‌توانند در هر زمان به گربه حمله کنند، بنابراین اگر گمان می‌کنید گربه‌تان به عفونت مبتلا شده بهتر است حیوان را به دامپزشک نشان دهید.

آنچه در بالا آمده است تنها بخشی اطلاعات درباره علت استفراغ گربه می‌باشد . پیشنهاد می‌گردد جهت بررسی بیشتر و دقیق‌تر با کلینیک مرکزی کرج یا دکتر اینانلو با سال‌ها تجربه در مداوای انواع حیوانات تماس بگیرید .